Wednesday, November 03, 2010

關於婚姻。誓詞。

剛收到電郵,11月尾,將會參加某朋友在教堂的婚禮。嗯,莊嚴又神聖的教堂。

我想到在電影裡的結婚場面,男與女方都要分別宣讀誓詞,然後才能結為夫婦。在本港的宣誓詞中,一點也不浪漫,只是說出自己的名字,願意娶/嫁對方為妻/夫,禮成。類似這樣:

男方:我請在場各人見證:我 (男方姓名) 願以你 (女 方姓名) 為我合法妻子。
女方:我請在場各人見證:我 (女方姓名) 願以你 (男 方姓名) 為我合法丈夫。

在網上找到這幾段婚姻誓詞:

I, _(name)__ , take you, _(name)__ , to be my partner, loving what I know of you, and trusting what I do not yet know.

I promise to love you as you are, and not to try to change you. You are the person I want you to be, and the one with whom I want to be.

I eagerly anticipate getting to know the person you will become as we go through life together and fall in love a little more every day.

I promise to love you without reservation, and give you comfort when you need comfort, and space when you need space.

I vow to encourage you to achieve all of your goals, to hold you close as we laugh and as we cry, to grow with you in mind and spirit, to always be open and honest with you, and to cherish you through whatever life may bring us. Our future lies in the path we have chosen together.

I promise to work by your side to create a life that we can cherish, inspiring your love for me and mine for you, and to grow old by your side as your love and your best friend.

當然,其實婚姻只是一場儀式,像人死後的那場大龍鳯一樣。對一個沒有責任感的人而言,婚姻也許只是「想試試結婚的感覺」。但背後要負的責任或其它意境,一點沒參透。「我承諾,無論是順境或是逆境、富裕或貧窮、健康或疾病、快樂或憂愁,我將永遠在你身旁做你的丈夫/妻子。我承諾,我將毫無保留的愛你、以你為榮、尊敬你,盡我所能供應你的需要,在危難中,保護你,在憂傷中安慰你,與你在身心靈上共同成長,我承諾將對你永遠忠實,疼惜你,直到永永遠遠。」唸來當然讓人心受感動,但真正做到的,又有多少人呢?

+++++

前陣子,與雲小姐談到婚姻。她說,向來也不太相信婚姻制度,不過現在的想法是,婚姻制度的存在,自有其意義。假如一旦有天不在世上了,也好想把自己的東西留給身邊的伴侶,並非只是財產,而是所有的東西(一切的細碎,任由伴侶去發落)。假如在法律上,你沒有賦於對方這個身份地位,那就一切都不能成事了。

因為愛,所以盡量為對方設想周到。

+++++

我會覺得,無論對方生病或健康,貧窮或富有,也願意跟著對方直至終老,那才是婚姻的最大意義。錦上添花當然容易,他有錢或意氣風發時,在他身邊過著富足的日子,有多難呢?然而當苦困來到,是否如分飛燕般,各自出外求生覓吃,才算適者生存?

嗯,是的,無論對方生老病痛,無阻彼此手牽手地走下去,直至死亡才能把雙方分開。